☻☺♫♪ دو دخـــــــتـــر ♣ ♠ دل نوشته های دو دختر و مطالبی دخترونه
| ||
تبلیغات متنی |
سلام برتویی که به سان پدر پرصلابتی پس زیبنده است زینب نامیدنت بانوی من صبرت ستودنی است پس سلام بر تو آن زمان که چشمانت لحظه ای برای پاسبانی از حرم برادرت بهم نیامد سلام برتو ای عقیله عرب ای زینب [ دوشنبه 90/1/22 ] [ 1:24 صبح ] [ دو دختر ]
دختر بودن یعنی
[ دوشنبه 90/1/22 ] [ 1:24 صبح ] [ دو دختر ]
نقش تربیتی والدینپدر و مادر به عنوان دو رکن اساسی خانواده بیشترین نقش را در تربیت فرزندان ایفا میکنند . مادر از زمان انعقاد نطفه تا دوران نوجوانی ارتباطی تنگاتنگ با کودک دارد . خصلتها، اندیشهها، افکار و رفتار مادر بیشترین تاثیر را در ساختار شخصیتی یک نوجوان به جای میگذارد . مادر همانند یک معلم، مربی و الگوی گفتاری و رفتاری کودک به حساب میآید . او یکی از عوامل مؤثر تربیتی از نظر محیطی و وراثتی است . به این جهتبرای پرورش فرزندان سالم و صالح، باید از زمان ازدواج در اندیشه انتخاب مادر شایسته برای فرزندان بود . چرا که از منظر حضرت باقر علیه السلام تربیت کودک از همان مرحله آغاز میشود . امام باقر علیه السلام در روایتی به تاثیر شیر مادر در اطفال اشاره کرده و به محمد بن مروان فرمود: «استرضع لولدک بلبن الحسان، وایاک والقباح، فان اللبن قد یعدی ; برای شیر دادن به فرزندت از دایههای خوشرو و زیبا استفاده کن و از زنان بد صورت و قبیح برحذر باش، زیرا شیر گاهی (صفات و ویژگیهای روحی مادر را به فرزند) منتقل میکند .» در این گفتار امام پنجم علیه السلام از تاثیر شیر مادر در انتقال زشتیها و زیباییهای ظاهری مادر به فرزند سخن به میان آورده است . بنابراین نقش وراثتی و محیطی مادر در تربیت فرزندان نباید مورد غفلت قرار گیرد . گذشته از تاثیر مادران در نسل آینده، وجود پدر نیز به عنوان مدیر خانواده نقش به سزایی در ساختار شخصیتی کودک دارد . طبق فرموده امام باقر علیه السلام، صلاحیت و شایستگیهای پدر از جمله خصلت هایی است که در پرتو آن فرزندان از انحرافات و کجرویها محفوظ میمانند . آن حضرت فرمود: «یحفظ الاطفال بصلاح آبائهم ; اطفال در سایه صلاحیت و شایستگی پدرانشان [از انحرافات] مصون میمانند .» در حقیقت مجموعه اعمال، رفتار و گفتار پدر، در شکلگیری شخصیت آینده کودک کار ساز خواهد بود . افزون بر این پدر به عنوان مدیر اقتصادی خانواده میتواند با کسب در آمد صحیح و به دست آوردن روزی حلال در روحیات و صفات کودک، تاثیر قابل توجهی داشته باشد . به همین جهت امام باقر علیه السلام به پدرانی که تلاش میکنند سفرههای منازل خود را با روزی حلال بیارایند مژده میدهد که: «آنان در روز قیامتبا سیمایی نورانی همانند ماه شب چهارده با خداوند ملاقات خواهند نمود . لقی الله عزوجل یوم القیامة ووجهه مثل القمر لیلة البدر . » تکریم شخصیت کودکمربی شایسته با بهرهگیری از روشهای متنوع، به تکریم شخصیت کودک میپردازد و از این طریق زمینه تربیت صحیح و اعتلای صفات نیک را در وجود او فراهم میسازد . او میداند که مهمترین مشکل کودکان و نوجوانان، احساس حقارت و عدم اتکا به نفس است و انسان همان طور که به آب و غذا نیازمند استبه تکریم و توجه دیگران نیاز دارد، بلکه این نیازهای عاطفی و معنوی او به مراتب بیشتر از نیازهای جسمانی اوست . عمدهترین دلیل ناسازگاری در فرزندان و علتبسیاری از ناهنجاریها را باید در احساس حقارت و کم توجهی والدین به فرزند جست وجو نمود . این فقر روحی و روانی را میتوان از راههای زیر بر طرف نمود: الف) گزینش نام نیکنام هر شخص نشانگر اعتقادات، ملیت، فرهنگ و خواستههای درونی او و خانوادهاش میباشد . اسمی که برای یک کودک انتخاب میشود در تکریم و تحقیر شخصیت وی نقش دارد . کودکانی که نام زیبا و پسندیده دارند، غالبا مورد تقدیر و توجه دیگران هستند و از شنیدن تمجیدها و افتخاراتی که نامشان موجب آن است لذت میبرند; بر عکس کسانی که والدین آنان هنگام انتخاب نام به معنی و محتوای آن بی توجه بوده و یک اسم نامناسب و بیگانه از فرهنگ خودی را برای فرزند خود انتخاب کردهاند، در آینده احساس حقارت نموده و احیانا مورد ملامت و سرزنش قرار خواهند گرفت . در سیره امام باقر علیه السلام به این نکته توجه خاصی مبذول شده است . آن حضرت در مورد انتخاب نام زیبا برای فرزندان چنین رهنمود میدهد: «اصدق الاسماء ماسمی بالعبودیة وافضلها اسماء الانبیاء ; دوست داشتنیترین اسمها آن است که حاکی از بندگی خدا باشد و بهترین آنها نامهای پیامبران است .» امام پنجم علیه السلام نامهای فرزندان خویش را نیز از بهترین نامها برگزیده بود . نامهای فرزندان آن حضرت بدین ترتیب است: 1- جعفر علیه السلام 2- عبدالله 3- ابراهیم 4- علی 5- زینب 6- ام سلمه پیشوای پنجم به این شیوه تربیتی آن چنان اهمیت میداد که حتی دستور داده بود پایینترین طبقات اجتماع را هم با القاب و نامهای تحقیرآمیز صدا نکنند، بلکه با بهترین نامها از آنان یاد کنند و میفرمود: «سموهم باحسن اسمائهم ; با نیکترین نامشان آنها را صدا بزنید .» و به این ترتیب از توهین و تحقیر شخصیت آنان جلوگیری مینمود . ب) گفت وگوی صمیمانهیکی از راههای انتقال آموزههای تربیتی به کودکان و نوجوانان ایجاد ارتباط کلامی با لحنی دلپذیر میباشد . تجربه نشان میدهد که اگر لحن و صوت والدین، مربیان و مبلغان در ارتباط کلامی دارای بار عاطفی و مثبتباشد، آنان در ایجاد ارتباط و نفوذ در دل مخاطب نوجوان موفق خواهند بود . کلمات دلنشین، سخنان نیکو، ملایم و محبتآمیز از مشکلات روحی و ناهنجاریهای کودکان و نوجوانان کاسته و رنجهای درونی آنان را التیام میبخشد . ریشه بسیاری از تندخوییها، خشونتها، لجبازیها، زورگوییها، بدبینیها، افسردگیها و گوشهگیری و ناامیدیها را میتوان با ارتباط کلامی صحیح و نیکو از میان برداشت . امام باقر علیه السلام با اشاره به این شیوه کارآمد تربیتی میفرماید: «قولوا للناس احسن ما تحبون ان یقال لکم ; به زیباترین صورتی که میل دارید مردم با شما سخن بگویند با آنان سخن بگویید .» آری همانطوری که انسان دوست ندارد دیگران با او بی ادبانه، خشن، آمرانه، خشک و با لحنی تند سخن بگویند، دیگران هم چنین انتظاری از او دارند . این نکته در مورد ارتباط کلامی با کودکان از اهمیت ویژهای برخوردار است و نقش کلیدی در تربیت ایفا میکند . زیرا روح کودکان لطیفتر و تحمل آنان کمتر میباشد . ج) سلام دادن به فرزندانسلام دادن به کودکان عزت نفس را در آنان تقویت میکند و یکی از بهترین راههای ارتباط اجتماعی و نفوذ در شخصیت کودکان است . این عمل که یکی از والاترین آموزههای تربیتی دین مبین اسلام به شمار میرود نکات مثبت فراوانی را در خود جای داده است که از جمله آنها: تقویت روابط بین مربی و متربی، رفع کدورت و ناراحتیهای احتمالی، تقویت روحیهها و نزدیکی دلهاست . گذشته از اینها سلام دادن والدین و مربیان با صدای رسا و آهنگی دلنشین به فرزندان، عزت نفس را در آنان تقویت نموده و روحیه خود باوری و احساس شخصیت را در وجود آنان استحکام خواهد بخشید و آنان نیز اینگونه عادت خواهند کرد . اگر این عمل ادامه یابد، تربیت کودک توام با نشاط و موفقیت پیش خواهد رفت . امام محمد باقر علیه السلام فرمود: «ان الله یحب افشاء السلام ; خداوند دوست دارد که سلام با لحنی رسا [و دلپذیر ] باشد .» و این نکته برگرفته از آموزههای تربیتی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله میباشد که فرمود: «پنج چیز را تا لحظه مرگ ترک نخواهم کرد . . . که یکی از آنان سلام کردن به کودکان میباشد، تا بعد از من یک رسم رایجشود . د) ابراز محبتبه کودکان یکی از راههای پرورش اعتماد به نفس در فرزندان، ابراز محبتبه آنهاست . کودک همان طوری که به آب و غذا نیاز دارد به محبت هم نیاز دارد . بوسه زدن بر صورت فرزند، به آغوش گرفتن، گفت و گوی محبتآمیز، نوعی اظهار علاقه و محبت است . این عمل فقر عاطفی کودکان را جبران کرده و روحیه اعتماد به نفس و خودباوری را در آنان تقویت میکند و در نتیجه زمینه تربیت صحیح در وجود آنان فراهم میگردد . امام باقر علیه السلام در موارد بسیاری از این شیوه تربیتی در مورد فرزندان خود استفاده میکرد . چنانکه محمد بن مسلم میگوید: در حضور امام باقر علیه السلام بودم که فرزند خردسالش جعفر وارد شد . پیشوای پنجم فرزندش را به آغوش کشیده و به سینه خود چسبانید و آنگاه با کلمات زیبا و محبتآمیز با وی به گفت وگو پرداخت . در اینجا یادآوری دو نکته مهم ضروری است: اول - اعتدال در محبتدر ابراز محبت و تکریم شخصیت کودک نباید راه افراط را پیمود . زیرا در آن صورت علاوه بر این که نمیتوان نتیجه صحیح تربیتی گرفت، بلکه شخصیت کودک در اثر زیاده روی والدین در ابراز محبتهای نابجا لطمه جبران ناپذیری خواهد خورد . چرا که این کودک از خود راضی، از جامعه توقعات و انتظارات نابهجایی خواهد داشت و در صورت بیاعتنایی دیگران به این خواستههای بی مورد وی، کودک نازپرورده از خود و زندگی بیزار و مایوس شده و دچار عقده حقارت خواهد شد . آری نازپرورده تنعم نبرد راه به جای عاشقی شیوه رندان بلاکش باشد امام باقر علیه السلام میفرماید: «شر الابآء من دعاه البر الی الافراط ; بدترین پدران آنهایی هستند که در نیکی و محبت [نسبتبه فرزندان خود] زیاده روی نمایند .» دوم - رعایت مساوات در میان فرزنداناز نکات قابل توجهی که در تربیت فرزندان وجود دارد رعایت مساوات در رفع نیازهای آنان میباشد . این مساله در مورد نیازهای معنوی و عاطفی بیشتر جلوهگر است، والدین لزوما باید در ابراز محبت در ظاهر مساوات را رعایت کنند، گرچه در باطن بنا به علتهای مختلف، یکی از فرزندان را بیشتر از دیگری دوست داشته باشند . در حدیث ذیل با رفتار امام باقر علیه السلام و علت این امر آشنا میشویم: امام صادق علیه السلام به نقل از پدر گرامیاش میفرماید: به خدا قسم، رفتار من با بعضی از فرزندانم از روی تکلف و بی میلی است . او را روی زانوی خود مینشانم، محبتبسیار میکنم، از وی شکرگزاری و قدر دانی مینمایم با آنکه این همه احترام و حبتشایسته فرزند دیگر من است . به این تکلف تن میدهم تا آنکه فرزند شایستهام از شر آنان مصون باشد و آنان رفتاری را که برادران یوسف با یوسف انجام دادند مرتکب نشوند . خداوند سوره یوسف را نفرستاد مگر به عنوان نمونه و مثال که بعضی از ما نسبتبه بعضی دیگر حسد نورزیم چنانکه برادران یوسف به او حسد کرده و ستم نمودند گرامی داشتن همسراحترام به همسر یکی دیگر از مواردی است که در تربیت تاثیر دارد . مادری که در خانه عزیز باشد و مورد تکریم شوهرش قرار گیرد، با روحی سرشار از عاطفه، آرامش، احساس عزت نفس و با نشاط و شادابی به پرورش فرزندان همتخواهد گماشت . اما اگر مورد آزار و اذیت روحی و جسمی قرار گیرد و اندیشهها و شخصیت وی در منزل به ویژه پیش فرزندان مورد تحقیر و هانتباشد، ناگفته پیداست که از روان سالمی برخوردار نخواهد بود و در نتیجه آرامش خود را از دست داده و اضطراب و نگرانی او در فرزندان نیز تاثیر خواهد گذاشت . از چنین مادری نمیتوان انتظار پرورش فرزندانی تربیتشده و صاحب کمالات داشت . بدین جهت امام باقر علیه السلام در احترام به شخصیت همسر اهتمام جدی داشت . حکم بن عتیبه روزی به ملاقات امام باقر علیه السلام رفت . او آن حضرت را در یک خانه آراسته و زیبایی یافت که لباسهای نو و رنگین پوشیده بود . حکم بن عتیبه از وضع زندگی امام باقر علیه السلام به شگفت آمده و با نگاهی تعجبآمیز به آن حضرت و اطاق آراسته نظاره میکرد . آن حضرت که افکار وی را از نگاهش دریافته بود، از او پرسید: ای حکم! نظر تو در مورد این گونه زندگی چیست؟ او گفت: برای من زیبنده نیست در مورد زندگی شما سخنی بگویم و اعتراض داشته باشم، اما در میان ما، جوانان تجمل طلب و تازه دامادها چنین میکنند . امام باقر علیه السلام فرمود: ای حکم! «من حرم زینة الله التی اخرج لعباده والطیبات من الرزق» «چه کسی زینتهایی را که خداوند برای بندگانش آفریده و روزیهای پاکیزه را حرام نموده است .» این زینتها و زیباییها را خداوند متعال برای بندگانش قرار داده است . آن حضرت در ادامه سخنانش فرمود: اما این خانهای را که میبینی، خانه همسرم میباشد و من چون تازه با او ازدواج کردهام به احترام وی به اینجا آمدهام و لباس زیبا پوشیدهام . ولی خانه خود من همان منزل ساده ایست که تو آن را دیدهای به این ترتیب آن حضرت به احساسات و تمایلات به حق همسر خویش پاسخ مثبت داده و به او به دیده احترام مینگریست . امام باقر علیه السلام بر این باور بود که باید همسر و فرزندان را تکریم نمود و برای آنان احترام قائل شد، و نباید از نیکی کردن به آنها غفلت نمود و میفرمود: «من حسن بره باهله زید فی عمره ; هر کس با همسر و فرزندانش خوش رفتاری کند عمرش زیاد خواهد شد .» [ دوشنبه 90/1/22 ] [ 1:24 صبح ] [ دو دختر ]
|
|
[ طراحی : جــــــــــوک نــــــــــت ] [ Weblog Themes By :sio.parsiblog.com ] |